מארב - אמנות . תרבות . מדיה
אודותינוצרו קשר
שלח
שוטף ומתמלא / אקדמי
יוסף קריספל - ללא כותרת, 2007

יוסף קריספל - ללא כותרת, 2007

--

Paint! Re-Paint!

יוסף קריספל 2007-11-15 19:57:57   הקטנת הטקסט בכתבההגדלת הטקסט בכתבה

הרהורים על ציור בעידן ריק מלא

השלם שלנו היה חצוי מראש. התאוששנו מהמצב הממכר של הפוסט-מודרניזם, מהדיגיטאלי, ומהאקסטזה של הפירוק. אנו חיים בזמן שבו הנוחות מפצה על הכל. האלקטרוניקה בשיאה, הידע שופע נוכחות (אך ריק מתכנים ומעומק) והזמן הוא זמן אפס. אין זמן. הכל מיידי. הכל מתמוטט וקורס והכל נבנה מחדש כפסאדה. כתפאורה לעולם שהתרוקן (מערכים, ממוסר, מאמונה, מתמימות). לכל יש תחליף. לכל יש תשובה, לכל יש הסבר, כולנו חולקים את אותו ידע.

מתוך כך אני חש שהציור היום נעשה ממקום של חזרה, אולי מהסוף. ממקום משני. כאילו נותרה לו אפשרות אחת: להעיר הערה (אולי אחרונה) שתיערם מיד על שכבות של הערות, להופיע כציטוט, כשאלה שנשאלה ונשאלת שוב או כפרגמנט של דבר שהוא מראש פרגמנטרי. הוא יכול להופיע כזיכרון, כביטוי לסדר שהיה ואיננו, כהד, כמחווה.

הציור נמצא במקום ריק שיש בו שפע והוא מתמלא משפע וירטואלי. הר?יק הזה ריק והוא מלא, הוא ריק ומתמלא וממלא. ר?יק שהחל להתמלא כשהשבר המודרני בקע. אפשר לכנות את הזמן שלנו "עידן הר?יק", "עידן האפס". אולי רק "אפס". אפס שבא אחרי ונעמד לפני. אפס ריק ומלא. עיגול ריק. שלם ריק. ריק מלא. עבורנו, השבר של אותו "שלם" שהיה נחווה כעולם שנכחד, ואין לנו הסבר על מידת הנחיצות שלו. השלמות שנחוותה בעת העתיקה היתה חוויה שלא היתה בה מידה של ספק. לא נשאלו בה שאלות לגבי השלם, אלא פעלו ביחס אליו. אנו לעומת זאת חווים את הפירוק כמצב מכונן. כל מקום שנוכל למלא, אנו נמלא. נצמצם כל מרווח. אנחנו מעצבים את המרווחים, ממלאים את המקומות הריקים. אנחנו עסוקים בעיצוב ולא בבריאה. האמנות כבר לא שואלת שאלות של אין (כלומר, אין שאלות שהתשובה עליהן לא הומצאה), אלא שאלות של יש (כלומר רק תשובות). כיצד נוכל לעצב מחדש את התשובה? כיצד נוכל למלא חללים מחדש? כיצד נוכל להיראות רעננים?

יוסף קריספל - ללא כותרת (ירוק וורוד), 2007

אני משוטט בעולם רווי דימויים.

בזמן הריק המתמלא שאני חווה, הציור שלי שואף למלא מחדש את המקומות שהתרוקנו ואולי התמלאו. בכל אופן, הוא מנסה למלא אותם באופן ידני. לפעול בתוכם. נאמר כבר הכל? נאמר הכל שוב, מחדש. ללא היררכיה, כאינדקס של מידע שתומצת. ארכיון של ציורים שירכיבו עולם שחווה את הכל. כהרהור מלנכולי, כגעגוע.
ציור הוא גוף של שאלות או גוף של תשובות. גוף של הערות, של הצבעות, של הנחות, של הנחיות. גוף של הצעות. הצעות לדיון, הצעות להתבוננות, הצעות לעיצוב, הצעות להפשטה, הצעות לשיקוף, הצעות לזיכוך, לבלבול, למיסוך, לייצוג; הוא גוף מורכב של הפניות שהן אף פעם לא הדבר שהוא עצמו מתאר. אינדקס שלעולם מצביע על דבר שנמצא מחוצה לו, במנותק ממנו. ציור הוא מצע של הלשכות, מקום להתיילדות, פתח להתנתקות. ציור הוא אתר רפלקסיבי. ציור הוא ראי.

מה יש לציור לעשות בעולם כל כך מיואש וכל כך נינוח בו זמנית? להגיב לאובססיה של השפע, לממש אותו, ליצור בצילו (אולי בחסותו). הציור שלי רוצה להיות זה שאומר הכל, זה שיודע הכל, זה שבולע הכל וזה שחושב על הכל, מחדש: חיות, מכונות, צמחים, אנשים, מקומות... ולכלול בו את כל הפרקטיקות שניסחו את כל הרעיונות, את כל המצבים, את כל הדעות ואת כל צורות הביטוי: ציור, צילום, פיסול, שירה, כתיבה, משחק, ריקוד.

הכרתי את העולם דרך ספרים ואנציקלופדיות. הלמידה שלי את 'איך העולם נראה' נעשתה דרך הנוסח של הדפוס. עבורי מקומות אלה הם תבנית, מודל, גשטאלט. הם מארגנים את התפישה שלי. כשהייתי ילד היה לי פאזל של ציור של ברויגל. הניסיון להרכיב את מאות החלקיקים ואת עשרות הסיפורים הקטנים השיש בו לתמונה אחת היתה המשימה המהותית ביותר בילדות שלי. אני רואה בה סוג של הד לתשוקה הציורית שלי. איזשהו ניסיון לבנות תצריף (גדול ממני) להגדרה של המונח ציור.

אני מאמין בכוח רב העצמה של הדימוי, בכוחו המוחלט, הבלתי מעורער .דימויים נתפשים בעיני כנתינים של ממלכה שאי אפשר להביס. "עולם הדימויים" הוא מרחב שאני מנהל מולו מלחמה.

הצילום (הבורא הגדול של הדימויים), הוא במידה רבה ממד שביטל את כושר הראייה שלי. אני חווה את העולם דרך המסך הקטן של הצילום. מה שניבט מן המסך הדיגיטאלי המפתה של המצלמה, הופך עבורי לבעל ערך לראייה. הראייה שלי מתווכת אך ורק דרכו. אני מצלם באופן אובססיבי כל דבר שעשוי להיות ציור. וכל דבר בעל ניחוח ציורי. וכל דבר שיש לי כוונה לצייר. וכל דבר שאין לי כוונה לצייר. כל דבר. הציור שלי מנסה להתחרות עם המהירות הבלתי נתפשת של הצילום. עם החד פעמיות שלו. עם הקלילות שלו.

יוסף קריספל - ללא כותרת, 2007

כשאני מגיע לסטודיו אני פועל מתוך זיכרון. אני נזכר באמי, כשהיתה חוזרת מהעבודה ושואלת בדרכה למטבח "מה יש במקרר?", ונניח שהייתי עונה לה "יש רק קישואים", היתה אומרת: "מצוין!", היתה מוסיפה להם בצל, קוביות של תפוחי אדמה, מלח וכורכום ומכינה לנו מהם מנה טעימה ברבע שעה. בסטודיו אני חש שסוג החשיבה שלי דומה לזה של אמא שלי. מעין פעולה בתוך מרווח שכבר נמצא, שהוא כבר ישנו, ושהאפשרות להמציא ממנו דברים היא הכרח.

הניסיון שלי הוא, להפעיל באמצעות הציור את הדימוי שנמצא בו.

אני מחפש למצוא בציור 'פתחים' כדי לעבור דרכם. אני מכנה את הפתחים הללו "חורים שחורים" משום שהם מסמנים עבורי פתח עביר, חד כיווני. אני מדמיין פתחים שאפשר לעבור דרכם אל צידו האחורי של הבד.. פתחי מילוט אל תוך שפתו, לעולם אחר. הם משמשים כפתחי ניקוז לדימוי המצויר. הם 'ממנטו מורי', מעוררי זיכרון, מסמנים אפשרות כלשהי.

יותר מכל דבר אחר שמעסיק אותי בדבר התכנים של הציור, והניסיונות שלי לבאר אותו או לתת עליו את הדעת, מעסיקה אותי השאלה של פני השטח שלו. אני מנסה לחשוב על הציור כפני שטח שאפשר לבצע בהם מעשים שאי אפשר לתאר אלא רק להתבונן בהם. אלה מרחבים שזמינים עבור השקט של הראייה. אני מנסה ליצור ציור מתוך הראייה בלבד כדי שהוא יישמר ככלי מ?רא?ה.

התחלתי לצייר ממקום מאד פסימי משום שהאמנתי שהדימוי מת. שהוא טופל בכל קנה מידה אפשרי. שכל דימוי צויר, צולם, מוצא עד תום. שהכל נכתב, הכל שוח?ק, הכל הושר. לא נותר לי אלא להתייחס אל כל דימוי כאל דימוי אחרון, כקצה של תרבות נכחדת. היה עליי להתייחס אליו (לכל הפחות). הציור שלי פעל בתחילתו כאיפור פני מת. נוגע לא נוגע, מטשטש את הפגמים, נוכח ולא נוכח. מאפשר לדימוי להיות עלום, לא ברור. מעמיד את קיומו בספק, את נוכחותו כחידה.

פירקתי את האנציקלופדיה שלי (מטען של דימויים שלימדו אותי כיצד לראות). הדרך היחידה שהיתה לי לשמר את האינוונטר העצום הזה (מבלי לסחוב אותו מדירה לדירה שעברתי), היתה לחתוך ממנו את כל הצילומים. במשך תקופה ישבתי בכל ערב וחתכתי כל דימוי ודימוי שהיה באותה "אנציקלופדיה אביב" (מקור הידע האזוטרי של ילדותי, מקור הנבערות שלי). את ערמות הדימויים ארגנתי מחדש תחת קטגוריות שנראו לי נכונות יותר: דיוקנות, אתרים, Interiors, דיאגרמות, מפות, חפצים, צבעוניות (אדום, שחור, כחול, צהוב, ירוק), פרחים, חיות. מכל אלה הכנתי כ- 30 גיליונות עבודה. כך התחיל הרעיון הציורי: מתוך אותו ניסיון (נואש) להגדיר מחדש את שכבר הוגדר. הציור שלי לפיכך, עוסק בהגדרת המוגדר. בכל מה שאפשר לנסח מחדש. בכל מה שאפשר להעיר עליו הערה נוספת. בכל מה שאפשר להאיר באור אחר. בכל דבר שאפשר לטפל בו שוב. הציור שלי קשוב לערימות של הדים שנשתתקו.

הדימויים שאני בוחר מהדהדים איזושהי מוכרות. הם גם מכילים מראש ניחוח ציורי. יש להם תכונות ציוריות שכבר קיימות בהם. הם דהויים או רוויים, תמונתיים (picturesque), טראגיים, מצחיקים... או שהם לאקוניים, חד ממדיים, מבודדים, מרוחקים, מודעים לעצמם, או מצביעים על איזשהו עניין. הם אינדקס. הם קצה של דבר. הציור שלי מנסה להגיב לאותן תכונות מוכלות מראש של הדימויים.

כשציירתי מאותו אינוונטר של דימויים, ניסיתי לפעול כמכונה עיוורת שאינה רואה את מה שהיא מציירת. רציתי להיות מכונה שמציירת דימויים. רציתי לתת לכל דימוי את אותו הערך. רציתי לבטל את ההירארכיה של הציור. במובן הרומנטי, רציתי להיות מכונה שמרגישה. אולם נכשלתי, משום שלא הצלחתי לעמוד במשימת הברירה. האמנתי שאפשר לצייר הכל, ללא הבחנה וללא בחירה.

אם הייתי מסדר את הציורים שלי במעגל, הייתי מציב במרכזו את האובייקט היחיד שעשיתי, "מדפסת מגירה". אפשר לומר שהמדפסת הזו מספרת את הסיפור של הציור שלי. אלגוריה לציור: גוף שהתאבן והתקשה בבת אחת וממשיך לנזול. אפשר לראות בה גוף שלא יכול להתאפק, גוף מדמם. אני חושב על הציור שלי כתוצר של מדפסת שהשתבשה.

המסקנה שלי מהעיסוק האובססיבי בדימויים, ומהניסיון להגדיר את היחסים בין הציור והצילום הנה, שהדימוי הוא מת-חי. אני קורא לו “The Living Dead”. יצור שכלוא בין הפרקטיקה של הצילום, עם כל טרמינולוגיית המוות המקופלת בתוכו, לבין הציור שעסוק בניסיונות ההחייאה והטיפול בו. הגווייה של הצילום הפכה (בציור שלי בכל אופן) לרוח רפאים שלעולם מנסה לקום לתחייה.

יוסף קריספל - ללא כותרת, 2007

כדי להשתלט על העולם הפראי והבלתי נשלט של הדימויים שהציור שלי מבקש לכבוש, אני מנסה לארגן אותו בסדרות. הסדרה מאפשרת לכל ציור להימצא ברצף, לכל ציור נברא היגיון. היא מאפשרת לציור להימצא בקונטקסט. אולם הרצף הזה מדגים עד כמה מפורר הוא המצב הציורי. בהעדר "השלם" המכונן, אין ברירה לציור, אלא ליצור לעצמו שלם בכל פעם מחדש.

בין הסדרות (הסדרתיות), הציור שלי בודק דימויים חד פעמיים שיש להם היגיון פרטי. דימויים טועים, דימויים מבולבלים. הציורים הללו מתנהגים כמו סימנים חד-פעמיים, כמו כוכבים שהלכו לאיבוד, כמו מטאוריטים. לציורים הללו אני קורא B-Sides, צדדי ב'. קבוצות הציורים הבודדים הללו מתנהגות, כמו במוסיקה, כהערות שנאמרו ולא הוסיפו דבר עקרוני לקבוצת הציורים. הם מעין ציורים מנותקים, חסרי הקשר, בדיקות, כפלרטוטים עם תכנים שונים (ומשונים). הם נשארים בסטודיו כדבק שהתייבש.

מוסיקה שזורה בציור שלי כמדיום.

אני רואה את כל סדרות הציור שלי כאלבומים.

לעיתים הציור שלי פועל כעיתונאי, לעיתים כצלם שטח, לעיתים כקריין חדשות. בכל מקרה, הציור שלי נוהג כארכיאולוג שאוסף ומתעד את הממצאים שהוא חשף.

לממצאים כה רבים אין סגנון אחיד.

האפשרות היחידה שיש לעשות עם הממד שנקרא ציור, היא לצייר. המקריות היא חלק בלתי נפרד ממנו. העונג של הציור מצוי במבט של הצופה. הוא נעוץ בהעברה אל הצופה.

ציור נעשה כדי שיתבוננו בו. כדי שיביטו בו.

הבדים שלי משתוקקים להתמלא בדימויים בדיוק כשם שגופי משתוקק להכתים אותם.

מהו ציור? היתקלות של שני גופים מלאי תשוקה.

וורהול וריכטר הם שני אבות שאימצתי בציור.

הציור "אלביס" של וורהול משך אותי מאז שגיליתי את וורהול. אפשר לומר שהוא ירה בי. מכל הדימויים של וורהול, זיהיתי בסדרת הציורים של אלביס עקרונות יוצאי דופן מול שאר הדימויים שוורהול צייר. אלביס הוא הדימוי היחיד שמופיע בגוף שלם. הוא היחיד שמפוצל באופן שונה על גבי הבד. הוא מוכפל פעמיים ושלוש פעמים ותו לא, לעומת הכפלות מרובות או דימוי יחידאי. הוא הדימוי היחיד שההכפלה שלו יוצרת תנועה שונה, רצף אחר. נדמה שהוא קופץ ממקומו.

ציור הוא כתב. רולאן בארת ניסח דבר ביחס לכתיבה, שאני מוצא כמדויק למעשה הציור: הוא כותב על יצירות מודרניות ש"מקור ערכן בשניותן. [...] תמיד יש להן שני צדדים. הצד החתרני עשוי להיראות כמועדף, מפני שהוא צד האלימות; אך לא האלימות היא זו שמרשימה את ההנאה; להנאה אין עניין בהרס; מה שהיא מבקשת הוא מקום של אובדן, את השסע, הנתק, הדפלציה, את ההיפחתות התוקפת את הסובייקט בשיא ההתענגות".

המצב האבוד, המנותק, הוא מצב הכרחי לציור, משום שהוא מספק 'קרקע שמוטה' להביט דרכה במעשה הציורי. הפורנוגרפיה היא דוגמא מצוינת לכך, משום שהיא מסבירה את הניתוק בין הראייה לבין העונג המיני. זו גם הסיבה, שהציור תמיד התעניין במוות. משום שהוא העונג הגדול ביותר.

הניסיון שלי בציור הוא להפוך את המרכיבים הבסיסיים ביותר של השפה לדוברים העיקריים שלו. לפנות את הבמה בחזרה אל הג'סטה. כתמים במובן הזה הם לכלוך יצרני. כתם הוא ג?ן (אנוכי) של ציור.

הבד הוא 'מבצר אחרון' לדימויים, מעין קיר חוסם. סכר. הבד הוא עין, רואה ומראה.

לפעמים הציור הוא דמעות.

ציור הוא רגש שאפשר לבטא רק באמצעות בד, צבעים וצורה. 

מהו ציור? אינני יודע.

 

גרסת הדפסה גרסת הדפסה
תגובות גולשים
הוספת תגובה
1
הי, אני התחלתי לשמוע אלביס אחרי שראיתי
א"מ

את אלביס של וורהול. משום מה אני רואה כרגע רק את המחווה שלך לאלוויס של וורהול, בלי שום ציורים נוספים.

פורסם ב-22:21 ,15/11/2007
2
שמחתי למצוא בכתוב
א"ר

גם את האישי שלך, מבין הסבך האינטלקטואלי שכל כך נפוץ לקרא בכל מקום.
היה לי לעונג.

פורסם ב-12:11 ,18/11/2007
3
המאמר שלך הוא כמו שיר
סידי

הוא כמו ציור, הוא פרגמנטים של תודעה, הוא זריקה של רעיונות על הנייר בלי עריכה ובלי הבהרה, הו זעקה של רגש על ניכור.

פורסם ב-17:05 ,21/11/2007
4
אולי פשוט תמשיך לצייר ותפסיק לקשקש בשכל?
לא אלמוני

פורסם ב-22:57 ,21/11/2007
5
אלביס ירה ב"עצמו"
אבי רוזן

ירו בוורהול, אלביס "ירה" בכולם כפי שעשתה המצלמה, זאת כיוון שבעידן המדיה האלקטרונית אין הבדל בין הסובייקטים השונים (אמן-צופה הופכים לאחד הצורך "ממים"). וורהול הבין זאת וטען: "מישהו אמר שברכט רצה שכולם יחשבו בצורה דומה. אני רוצה שכולם יחשבו אותו הדבר... כולם יראו ויחשבו בצורה זהה ואנו נעשים כאלה. אני חושב שעל כולם להיות מכונות... כיוון שאתה חושב על אותם הדברים כל פעם. אתה עושה זאת שוב ושוב... ספרי היסטוריה משוכתבים כל הזמן. אין זה משנה מה אתה עושה. כולם חושבים את אותו הדבר, וכל שנה הדבר נעשה דומה יותר. אלה אשר מדברים על אינדיבידואליות בדרך כלל הם אלה השוללים את השונה, ותוך מספר שנים המצב יכול להיות הפוך. יבוא יום וכולם יחשבו מה שהם רוצים לחשוב ואז כנראה כולם יחשבו את אותו הדבר, כנראה שזה מה שקורה". וכדי לממש זאת הוא הפך את עצמו ועוזריו למכונות בFACTORY שלו לייצור אמנות: "אני מצייר בדרך זו בגלל שאני רוצה להיות מכונה, כל מה שאני עושה נעשה כמו מכונה, זה מפני שזה מה שאני רוצה לעשות, אני חושב שיהיה כביר אם כולם יהיו כאלה. למכונות יש פחות בעיות. הייתי רוצה להיות מכונה אתה לא Eric Shanes, (1991). Warhol the Masterworks. Studio, London. P18). את הסרטים שלו לא ערך...ברגע שציור וצבע השמן עוזבים את הקנווס (כלים אנכרוניסטיים מן המאה ה-15), ועובר למסך המחשב, הוא הופך אותנו לאינדיבידואל שלם. בעידן הריאליתי, אלביס או כל דימוי מסך = אני= אתה. ברגע שהכותב ייצור בסייברספייס ולא על בד (דיסקרטי), העולם יהפוך לשלם ולמאורגן יותר מבחינתו-תנו.. הרבה מבעיותיו יעלמו (ייתכן ןתהיינה אחרות). אצל בארת, מחבר הטקסט "מת" ונותר הקורא החתרן בלבד שמפרש או "מפרש יתר" את חוויותיו, כך גם באמנות הפלסטית, האמן המסורתי "מת", נותר הצופה שהוא גם האמן בתוכנית ריאליתי גלובאלית.

פורסם ב-10:57 ,22/11/2007
6
איזו רגישות.. נוגע ללב. אמן מוכשר וצייר
מאיר. ש

מחונן

פורסם ב-11:01 ,22/11/2007
7
הערה על וורהול
א"מ

וורהול העריץ את שירלי טמפל בילדותו. נראה שיש קשר ישיר בין ההתעסקות שלו בתאונות המכוניות למותו של ג'יימס דין. ככה אני לומדת שיש סיכוי שהוא גם העריץ מאוד את אלביס -- בכל זאת היא עבודה מוקדמת של שנות השישים לפני המסחור הסדרתי של הסלבס. אני אוהבת בעבודה של אלביס את הדואליות: ההערצה עם אקדח. וורהול הצליח לתפוס בעבודה הזו את דמותו של אלביס - גיבור חביב (איש משפחה) ואפל (היה לאלביס אוסף אקדחים). איכשהו יש בעבודה הזו משהו ניבויי (אלביס מת בעשור שלאחר מכן. נדמה לי שהאירוע של הירי בוורהול היה בסוף שנות השישים - כלומר אחרי התרחש אחרי הציור של אלביס. בכל מקרה וורהול איש מורכב, לא הייתי לוקחת המסקנות שלו אחד לאחד, ואומרת מזה שחייבים ליצור בסייבר ספייס . למרות שת'כלס זה מה שקורה עכשיו - כל האמנות עברה דה פקטו לווב, אם לדייק אז כדי להבין מה קורה היום באמנות חייבים להיות מחוברים לאינטרנט - זה הכלי הראשון (אני לא מתכוונת כאן לטקסטים המביכים של עיתון הארץ), הגלריות באות אחר כך.

פורסם ב-14:13 ,23/11/2007
8
אפשר אולי להכהות את הטקסט?
חראם

איך אפשר לקרוא ככה? ??????????

פורסם ב-11:42 ,24/11/2007
9
אפשר להגדיל אותו
י.א

בלחיצה על הכפתור משמאל לכותרת.

פורסם ב-12:12 ,24/11/2007
10
לא"מ
אבי רוזן

לידיעתך, בסוף חייו (1987)יצר אנדי וורהול באמצעות מחשב (AMIGA 1000), סביר להניח אם היה חי, היה פעיל בסייברספייס...
אפשר לקרא ראיון איתו שהתפרסם ב AMIGAWORLD
http://www.amigahistory.co.uk/warhol.html

פורסם ב-14:36 ,24/11/2007
11
,לאבי, תודה על הקישור
א"מ

קצת קשה לקרוא את הריאיון שהפנית אליו , זה בפונט קטן.
בכל מקרה מכונה זה דבר לא מוגדר היטב, אני בטוחה שכשהוא אמר שכולם צריכים להיות מכונות זה היה בביקורתיות וכתגובה על המציאות של אז, אולי היום הוא היה יוצר פסלים מנשורת גרעינית או מפצצות מצרר, גם כן סוג של מכונות. יש כל הזמן מכונות חדשות. ואין סיבה לא לצייר במכחול כי זה כלי ישן. אני לא מקבלת את זה באופן גורף, כמו שאני לא שמחה לראות עבודות מלוקקות של ג'ף קונס שנוצרו בטכנולוגיות הייטקיות.
באופן כללי אני לא חושבת שאמנות הופכת אותנו לאינדבדואלים שלמים.

פורסם ב-00:29 ,25/11/2007
12
לא"מ
אבי רוזן

כיצד האמנות בסייברספייס הופכת אותנו לאידיבידואלים שלמים? אנא קראי את המאמר שלי "שובו של המחבר": http://newmediafix.net/daily/?p=557
אם אין לך סבלנות לקרא את הכול באנגלית, הנה ההשואה בין יצירה - צריכה מסורתית של אמנות (עולם איטי) לעולם מהיר "סייברספייס":
"אכן צדק בארת בקביעתו כי המחבר נעלם מן השיח הביקורתי של הספרות בזמנו, והוחלף על-ידי הקורא. אך מאז, הקורא החדש הפך לקורא-על אלקטרוני בסייברספייס. גבולות גופו התרחבו לעבר האין-סוף, תוך התאחדות עם גופם של מחברים אחרים, שהיו מוטלים מתים אי שם במרחב הפיזי האיטי של בארת. נשאלת השאלה האם יש עדיין משמעות לקריאה חתרנית אנטי-הגמונית של טקסט? הרי הקורא בסייברספייס מחובר לרשת מאחדת המרוחקת ממנו מרחק השווה לזה של שאר אברי גופו. כאשר הוא קורא טקסט, למעשה הוא קורא את עצמו הנמצא במצב התהוות תמידי. שינוי רדיקאלי זה בתפיסת העצמי, הסביבה בה האני פועל והטקסט אותו האני קורא, משתקף בבחינת שני צילומים שנלקחו בהפרש של כשבעים שנה, בתחילת ובסוף המאה ה-20.
הצילום הראשון כנראה משנות ה-20 של המאה ה-20, מתעד שתי נשים צעירות המאזינות בעזרת אוזניות למכשיר רדיו קטן. החדר עמוס באובייקטים אופייניים לתקופה, (העולם "איטי") הכוללים ארון ספרים מלא, ספרים על גבי השולחן, מראה, שעון מעוצב, תמונות ותצלומים על הקיר ועל האח, אגרטל ופסלונים. הספרים והאובייקטים שבחדר מכילים טקסטים ומסרים "אטיים", בהם העברת המידע מאובייקט לסובייקט (מחבר-קורא) מצריכים מערך קריאה או הסתכלות קבוע ואיטי. הכנסת טכנולוגיה אלקטרונית חדשה המגולמת במכשיר הרדיו, יוצרת מוקד חדש הנמצא בחזית ומרכז החדר, תוך השארת פריטי העבר ברקע. המאזינות מחוברות פיזית בחבל תבור אלקטרוני, הן האוזניות, למכשיר הרדיו, ומתאחדות בחוויה משותפת של האזנה לגלים אלקטרוניים. תודעת שתיהן נשאבת דרך המכשיר לייחודיות מרוחקת, בהשאירה מאחור את האובייקטים הגשמיים האיטיים. הנשים מאזינות למידע המשתנה במהירות, הן על ידי יוצרי התכנים בתחנת השידור, והן על ידי אחת הנשים השולטת על עוצמת הקליטה, כיון התחנות, כאשר לעתים המכשיר ננעל על שתי תחנות בו זמנית ויוצר מסר שאינו חד משמעי. המידע או הטקסט המאכלסים את החלל האלקטרוני, נמצאים במצב סופרפוזיציה, פונקצית הגל של השידור קורסת למצב מוגדר בהתערבות המאזינות. המידע החדש מצטרף לקריאת הסביבה האיטית והמוכרת להן, בה פונקצית הגל של האובייקטים האיטיים נשארה מוגדרת, ובעלת משמעותם ברורה. אופן קריאה המשתנה באמצעות הרדיו, הינו חתרני בהשוואה לקריאה במצב האיטי והמוגדר הקודם. מרגע שהיושבות החלו להאזין לשידורים אלקטרוניים ואילך, האינטרפרטציה של הטקסט הכתוב האיטי הגלום בספרים שבחדר, בתמונות, בתצלומים באובייקטים, בשעון ואפילו בראי המשקף את בבואתן לא תחזור למה שהייתה קודם. אובייקטים אלה שתפקידם היה להגדיר במדויק את המשמעות, המקום והזמן, ביחסים בינם לסובייקטים השונים, עיבדו את יכולתם זו ברגע שתודעת הסובייקט הואצה ע"י מדיום אלקטרוני מהיר ומשתנה. שידורי והטלוויזיה שבאו בהמשך אף הגבירו את התהליך, בכך שהאיצו גם את חוש הראיה, ויצרו נתק נוסף בין המאזין צופה לסביבתו הפיזית.

הצילום השני שנלקח בסוף המאה ה-20, כ-70 שנה אחרי הראשון, מתאר קריאת טקסט בסביבת מציאות מדומה. הקורא מצויד בהתקן ראש הכולל תצוגה, אוזניות ומיקרופון, כפפות מידע, המקשרים אותו לסייברספייס. בדומה למשתמש במיקרוסקופ סורק אלקטרוני, הקורא נע בתוך ההיפר-טקסט האינטראקטיבי, המשתנה תוך כדי קריאתו. הקורא הופך גם בו זמנית למחבר, בזכות היכולות הטכנולוגיות לשנות את מיקום האלקטרונים הנצפים. על המסך שעל הקיר וכן על התצוגה שמול עיניו מוקרנים ההיפר-טקסטים הרבים בהם פועל בו זמנית הקורא-מחבר. החדר בו מתבצעת הקריאה האלקטרונית נראה "אנונימי", מינימליסטי, חף מכל חפץ של העולם האיטי, ומאוכלס באובייקטים טכנולוגיים המקשרים ומשמשים בסייברספייס, כמו מחשב, מקרן, כפפות מידע ותצוגת ראש. החפץ היחיד שמקשר לתמונה הראשונה של מאזינות הרדיו, הוא שעון אנלוגי התלוי על הקיר, בצדה הימני של התמונה. משמעות השעון הולכת ומתפוגגת, כיוון שבסייברספייס הוא משמש רק לרגעים בהם הקורא-מחבר "חוזר" למציאות הממשית האיטית, בה הזמן האנלוגי תקף עדיין. הסייברספייס, כפוף לשעון הגלובאלי דיגיטאלי המסנכרן בין כל המשתמשים והטקסטים. המחבר-קורא שבתצלום, נראה אף הוא אנונימי, כאשר התקן הראש מסתיר את זהותו, מוצאו האתני וגילו, תכונות שאינן משמעותיים בסייברספייס. הקורא-כותב התנתק לגמרי מהממשות באמצעות הציוד האלקטרוני, חוש הראיה, השמיעה, והמישוש שלו מנותקים מהסביבה הפיזית, כיוון שאין לה יותר משמעות. שלוחות חושיו האלקטרוניים הנשלטים ע"י תודעתו, מעצבים את הסביבה הוירטואלית בה הוא פועל תוך "סידור" של האלקטרונים הנמצאים בסופרפוזיציה, למצבים דיסקרטיים. הוא נותר לבדו מנותק מהעולם הממשי, כאשר שאר הסובייקטים שפעלו לצידו בעולם הממשי, הפכו לאווטרים (avatar), שהם ייצוגים ויזואליים או טקסטואליים דיגיטאליים של עצמם. אין לו יותר מחברים וקוראים אחרים מלבדו, כולם "מתו". זהו ניגוד חריף לעומת חדרן של שתי מאזינות הרדיו, בו ניתן לפענח לפי המצאי שבתמונה, את מוצאן, מעמדן הסוציו-אקונומי, מיקומן הגיאוגרפי, תחום עניינן, זהותם של הספרים שבארון, וכו'. לבושן האחיד ותסרוקתן יכולות לרמוז על גיל, השכלה, דעות, דת, זהות הורים וכו'. המאזינות ישובות נינוחות, חשות ומודעות לסביבתן הפיזית ואחת לרעותה. לגביהן כל אחת מהן היא סובייקט נפרד ועצמאי, המאכלס את חלל החדר המוגדר. ניתוקן מהחלל הממשי כמעט ואינו מורגש, ונעשה באמצעות האוזניות. בישיבתן, הן קשובות בו זמנית לעולם הממשי שסביבן, ולזה הווירטואלי של שידורי הרדיו. שתי הנשים המסמלות את אליס ובוב, תתאחדנה תוך זמן לא רב לכדי קורא-מחבר-על בסייברספייס, המגולם ע"י הדמות הבודדת בצילום המאוחר.

המאמר כולו בעברית:
http://sipl.technion.ac.il/~avi/mehaber/shuvo.htm

פורסם ב-09:18 ,25/11/2007
מתוך שוטף ומתמלא
--
בזהירות ובאירוניה: עיון...
בזהירות ובאירוניה: עיון... שוטף ומתמלא
--
אם רובוטים יכלו לצייר... שוטף ומתמלא
ללמוד ציור מפורמייקה, או: בשבח... שוטף ומתמלא
עולם של קומבינציות שוטף ומתמלא
מוסף | שוטף ומתמלא | טורים | מדריך | קהילה