מארב - אמנות . תרבות . מדיה
אודותינוצרו קשר
שלח
שוטף ומתמלא / פוליטי
הכניסה לכותל

הכניסה לכותל

--

פשקוויל פורץ גדרות

אורה לב-רון 2006-04-30 15:34:12   הקטנת הטקסט בכתבההגדלת הטקסט בכתבה

פשקוויל, כרזה חרדית ככלי של מאבק ציבורי לסגור, נענתה בפשקוויל חילוני של אורה לב-רון בכוונה לפתוח. שיח משני עברי הגדר, לאורך שסע מרכזי בחברה הישראלית

מה עושים כשלא רוצים לראות מישהו? תשכחו מהשיטה הפולנית של הפניית מבט או התעלמות מופגנת. היום, כשהעולם כולו וירטואלי, כשמציאויות קורסות וקמות במחי מקלדת, כשאסירים אזוקים במעגל אלקטרוני, ישראל חוזרת לגדר – ובגדול.
לא גדר וירטואלית, כמו זו שבין בשר וחלב, שכולה באחריות המשתמש, אלא גדר בנויה ממש. אבן, בטון, מתכת – משהו מאסיבי, המודיע חד-משמעית: יש בפנים ויש בחוץ! גדר בין גברים ונשים בבית-כנסת, בין יהודים וערבים בשטחים, בין עניים לעשירים בסלע-אנדרומדה. אפילו בבית-הקברות יש מתים בתוך ומחוץ לגדר.
לא מכבר פגשתי עורך-דין בכיר שסיפר לי כיצד, בילדותו, מתח קו על שולחן בית-הספר בינו לבין חברו לספסל הלימודים. גם היום ניכרה גאווה בקולו כשסיפר לי ש"הוא אף פעם לא הצליח לעבור את הגבול".
לכאורה, "יהודי יכול להיות בכל מקום בארץ-ישראל". למעשה, מדובר ברשת גדרות צפופה, המפקיעה שטחים גדלים והולכים מן הציבור לטובת יחידים (חוות-השקמים), קבוצות עשירים מצומצמות (סלע-אנדרומדה) ובעלי השפעה (חוף צינור הנפט). אמור לי את מי אתה לא רוצה לראות, ואומר לך היכן להקים את הגדר שלך: עניים? ערבים? נשים? לכל ציבור מנודה נועדה גדר מתאימה.
בני המזל מצליחים לגרום למדינה להפקיע ולגדר עבורם שטח ציבורי שהם רוצים לראות כקבוצה הומוגנית, בלי שאחרים יחדרו אליו. הפרדוקס הגדול: מקומות שהוכרו כבעלי ערך לאומי וציבורי גדול מגודרים כדי למנוע כניסה מהציבור, זה שבשמו הוכרו מלכתחילה.
 

אז כמה גדרות היו לנו ברחבה הלא גדולה שלפני הכותל? שני שערים עם שלוש גדרות לכל אחד, גדר בין הרחבה המשותפת למופרדת, גדר בין הגברים לנשים, ובסך-הכל שמונה גדרות. לכך יש להוסיף את השטח בקשת רובינסון. מעתה אמור, עשר גדרות

בשיא הגידור למ"ר מחזיק, כנראה, הכותל המערבי, המצולק גדרות המחוזקות בשומרים. מיצובו של הכותל כיעד מועדף להרעפת רגשות ודמעות החל כבר בששת-הימים, עם הישמע הסיסמה שהפכה לנכס לאומי: "הר הבית בידינו".  תמונת החיילים ליד הכותל עוררה אהדה חוצת גבולות: מצד אחד היה כאן יעקב שבתאי, השמאל עלה על גדותיו; מצד שני אומצה התמונה לסמל התחייה, והימין דהר קדימה. אני זוכרת אותנו, חבורה של חברי תנועת נוער נפעמים, סוקרים את הכותל הגדול שנגלה לנו בקצה השטח הבנוי. תערובת עצומה של פחד, שחרור, ערבים, יהודים, חללים, מנצחים, מושפלים ובתים דלים מול המונומנט העצום.

אחר-כך הוחל הרס הבתים. מוות לערבים – חופש התנועה ליהודים. אבל לא לכל היהודים!
נדלג באלגנטיות על המאבקים המנומקים (איך היה בתקופת המקדש, האם היה בתקופת המקדש, למי היה בתקופת המקדש), ונגיע היישר למצב העכשווי: כדי להגיע לאתר הכותל יש לעבור מבעד לשערים נפרדים לגברים ולנשים, מגודרים היטב ומצוידים במנגנונים חשמליים. מיד לאחר המעבר מגיעים לרחבה הציבורית המרוחקת מעט מהכותל ומוגבהת, בבחינת משם תראה אבל עדיו לא תבוא. מי שרוצה לקיים את מנהג הטמנת הפתק או נישוק האבנים צריך לעבור גדר נוספת, זו החוצצת בין הרחבה הציבורית לרחבה המופרדת. הרחבה הצמודה לכותל מחולקת לשני חלקים לא שווים, מגודרים היטב: חלק גדול, מצויד בשולחנות קטנים המכוסים מפות וכסאות מסביב, לגברים; חלק קטנטן ובו שורות מושבים ספרטניים לנשים. מי שלא רצה לראות נשים, יותר מחצי האוכלוסייה, הצליח לקבל את השטח לעצמו, עם שמירה מאסיבית של שוטרים וחיילים על הגדרות.

הפשקוויל אינו כלי חרדי או דתי במקורו. "פסקווילו" היה פסל הרוס למחצה בכיכר אורסיני ברומא, ושמו נגזר מבעל המלאכה שחנותו היתה סמוכה לפסל. הרומאים נהגו לתלות על הפסל טקסטים מחורזים וסאטיריים, ובכך יסדו את העיתונות הסאטירית


אז כמה גדרות היו לנו ברחבה הלא גדולה שלפני הכותל? שני שערים עם שלוש גדרות לכל אחד, גדר בין הרחבה המשותפת למופרדת, גדר בין הגברים לנשים, ובסך-הכל שמונה גדרות. לכך יש להוסיף את השטח בקשת רובינסון, שהוקצה למתפללים קונסרבטיביים. מעתה אמור, עשר גדרות. והנה התפרסמה ב"ידיעות אחרונות" מיום 8.3.2006, תחת הכותרת "בקרוב: הפרדה מלאה בכותל בין גברים לנשים", הידיעה הבאה: "החרדים מחלקים את הכותל לנשים ולגברים. בלחץ סגן השר שמואל הלפרט ומשמרות הצניעות, עתידה להתבצע ברחבת הכותל המערבי בירושלים הפרדה מוחלטת בין המינים". בהמשך מובא פירוט: כיצד ייבנה מעבר נפרד לכל אחד מהמתחמים, תוך הקטנת השטח המעורב. מדובר בעוד שלוש גדרות שיוותספו באותו שטח קטן.
כל הישג כזה, של הקמת גדר נוספת, מלווה באמצעי מאבק ידועים, שהססגוני שבהם הוא הפשקוויל, אותה כרזה מרובת טקסט, צפופת אותיות ומשונת גופנים, המזעיקה שמים וארץ, מאיימת באסונות וחרמות ונידויים, ונתלית בחוצות ירושלים.

החלטתי לצאת למאבק על הסרת גדרות תוך שימוש נגדי בפשקוויל. שכן אין זה כלי חרדי או דתי במקורו. "פסקווילו" היה פסל הרוס למחצה בכיכר אורסיני ברומא. שמו נגזר מבעל המלאכה שחנותו היתה סמוכה לפסל. הרומאים נהגו לתלות על הפסל טקסטים מחורזים וסאטיריים, ובכך יסדו את העיתונות הסאטירית (באיטלקית, Pasquillo היא סאטירה). משם המרחק ליידיש קצר: פשקוויל, כתב פלסתר. נכון שהיהודים הדתיים ויתרו על הפסל בבחינת "לא תעשה לך", אבל אני, שנפלתי ישר לשיוט חופשי בפוסטמודרניזם, לא צריכה לשמור על הגבולות. להפך. חובה עלי לנתץ אותם.


לכן יצאתי ביום שישי לרחבת הכותל המערבי, מצויידת בפשקוויל נגדי. התמקדתי בגדר ההפרדה בין נשים לגברים, המונעת ממני לקיים את הנאמר ע?ל-כ??ן, י?ע?ז?ב-א?יש?, א?ת-א?ב?יו, ו?א?ת-א?מ?ו?; ו?ד?ב?ק ב??א?ש??ת?ו?, ו?ה?יו? ל?ב?ש??ר א?ח?ד (בראשית, ב כ"ד). ולא כתוב לעזוב ידיים לפני הכותל. כך התפתח הצורך לנשק יחד את האבנים (אם בכלל).
רוגע מופלא שרר באזור. הדבקתי פשקווילים חילוניים לאורך גדר ההפרדה, לעיני מאות שוטרים, עשרות שוטרי מג"ב מיוזעים (היה חמסין נוראי) ואנשי אבטחה, שחיכו למחליפיהם מהמשמרת הבאה. חובשי כיפות אמריקאים הציעו לצלם אותי תולה פשקווילים, ובתמורה צילמתי אותם ואת שורת אבני הכותל העליונה, המבצבצת מבעד לגדר.
יכול להיות... יכול להיות שלאנשים הללו, שלמענם גודרים ומוסיפים וגודרים, אין עניין בגידור? יכול להיות, חלילה מלומר בקול, שאולי גם בגדרות אחרות אין חפץ ל"נהנים" מהן?
נכון, כל אותה העת עמדו הגדרות במלוא כוחן, מצוידות בצבא גדול של רבנים, משגיחים, סדרנים, עסקנים ושומרים.
אולי לא הפלתי גדר, אבל גם להצביע על מיותרותה היה עונג גדול.

 

גרסת הדפסה גרסת הדפסה
תגובות גולשים
הוספת תגובה
1
וגם אלקנה וחנה הורי שמואל .....
שמואל

עלו לרגל ביחד לבית המקדש , ואכלו ביחד וכו'

פורסם ב-16:40 ,03/05/2006
2
פעולה מבורכת
מ.פ.

הגדר כל גדר מהסוג הזה ודומיו-יוסרו

פורסם ב-17:56 ,03/05/2006
3
אכן פעולה מבורכת
אלמוני

ש

פורסם ב-23:43 ,03/05/2006
4
מותר האדם מן הבהמה
זמירה

אכן כל פעם שאני מגיעה לכותל בא לי לבכות מה עשו ממנו. מי אמר שהכותל שייך לחרדים??? הכותל שייך לעם ישראל. הוא הפך מאתר - לחדר קלסטרופובי משפיל נשים, אשר נדחסות עוד ועוד לפינה, למרות שמספרן לא נופל מזה של הגברים.
בעבר עוד אפשר היה לחגוג בר מצוות בכותל, כשהמשפחה עומדת משני צידי גדר ההפרדה. היום הגביהו והקשיחו אותה, כאילו שגברים שכבר מגיעים למקום הקדוש והנוגע ללב הזה, יתעניינו בלפזול אל עזרת הנשים.
(שאפשר לחשוב מה הולך שם). אני חושבת שאלוהים היה עצוב מאוד לראות שהבינה שהעניק לעם הבחירה, ש-הותירה אותו מן הבהמה, נשכחה אי שם בחשכת ימי הביניים. למעשה, החילוניים הם אלו שמקיימים את "מותר האדם מן הבהמה" כיוון שהם לא צריכים לכסות נשים, לשים אותן בחלק האחורי של האוטובוס, לבנות להן קניונים מיוחדים, ולבודד אותם בין גדרות הכותל, על מנת לשלוט ביצריהם. הם יכולים לשלוט ביצריהם ב א מ ת. אשמח ליטול חלק בכל מאבק ובלגן למען החזרת הכותל לימיו הטובים יותר.

אי-מייל פורסם ב-00:49 ,05/05/2006
5
לא דתי אבל מאמין!
אין עוד מלבדו

וואלק עים שתי הזונות האלה היו לידי אותו רגע בלטה לראש כל אחת הייתה מקבלת..תראש עים מסור היתי חותך להן!

אי-מייל פורסם ב-15:14 ,06/05/2006
6
איש איש באמונתו יחייה
בת אל

עזבו אותכם מכל השטויות של ה"חופש" בנאדם עים הוא חוזר בתשובה או לא זה לא צריך לעניין אף אחד ...וזה מראה קנאות של אנשים שהם רואים אנשים שמיתחזקים ..פשוט בושהה!

אי-מייל פורסם ב-15:16 ,06/05/2006
7
תקרא לי זונה, עבריין
אלמוני

דתי הוא אדם מאמין. לכן אין חיה כזו לא דתי אבל מאמין.
שוב חינוך לאלימות במגזר הדתי? מה יש, צריך לחמם את עצמך לפני השלכת הבלטה?
אחת משתי הזונות.

פורסם ב-14:55 ,07/05/2006
8
עלוב
אורי

ה"פשקוויל" עלוב מבחינת מראהו ובעיקר מבחינת תוכנו. ללא שום רובד נוסף או נקודה חדשה למחשבה. סתם פרובוקציה זולה ורדודה. חבל.

אי-מייל פורסם ב-16:47 ,08/05/2006
9
אכן ויז'ואל מבוזבז
אלמוני

יחסית לפעולה החשובה.לא ממריא

פורסם ב-21:34 ,08/05/2006
10
אולי מישהו ירים את הכפפה
רונן א

אני נסכים שהפשקוויל באמת לא משהו. אז אולי משיהו ירים את הכפפה ויעצב אחד כמו שצריך.

פורסם ב-01:35 ,09/05/2006
11
תערוכה (ל"ת)
אלמוני

פורסם ב-13:26 ,09/05/2006
12
משהו מדהים
אין עוד מלבדו

סיפור על שני אנשים חילוניים שחזרו בתשובה בעיקבות זה שהם עשו סייאנס משהו מדהייםם
http://altv.shemayisrael.com/movie-0086.shtml?PHPSESSID=6261fef613d6bee7ff585403ea8a5ed1

אי-מייל פורסם ב-20:33 ,09/05/2006
13
זה כמו שאלוהים ברא אותם זכר ונקבה אבל
אשה מהצלע

הוציא אותה מצלעו. מאז המשפט הכתוב הזה -
ככה מתייחסים אלינו הנשים. כאל צלעו. לכן
החלוקה בכותל היא רבע לנשים ושלושת רבעי לגברים. הרעיון הוא רעיון פמניסטי טוב,
השיטה והצורה - פרובוקציה סימלית.
היה טוב מאוד, לו אפשר היה להתייעץ עם אלוקים ולשאול אותו- האם אנו באמת פחות חשובות מהגברים, או שזה רק בגלל שיצאנו להם מהצלע.

פורסם ב-00:42 ,10/05/2006
14
הכתבה כתובה רע, קשה לקרוא, יבש ומוקשה (ל
קוראת

פורסם ב-00:47 ,10/05/2006
15
תגובה מספר 5- לא אמיתי
נעמה

שגיאות כתיב מבוימות - זה ברור!!! וכזאת שפה רדודה, אני לא מאמינה שזה אמיתי

פורסם ב-23:35 ,26/08/2006
16
תפיסקו לבלבל תמוח
דורון

כל הדתיים והשטויות שלכם תפסיקו לזיין תמוח בשטויות הפכתם תדת למשהו מגעיל

אי-מייל פורסם ב-16:27 ,27/09/2006
מתוך שוטף ומתמלא
--
בזהירות ובאירוניה: עיון...
בזהירות ובאירוניה: עיון... שוטף ומתמלא
--
אם רובוטים יכלו לצייר... שוטף ומתמלא
ללמוד ציור מפורמייקה, או: בשבח... שוטף ומתמלא
עולם של קומבינציות שוטף ומתמלא
על אורה לב-רון

משוררת, פרסמה 11 ספרים, ובהם ספרי שירה, סיפורת, פרסום ופילוסופיה של ידע לילדים. יו"ר עמותת שירה-באמנות. פרסמה טור ביקורת ספרים ב"מעריב" ומאמרים חברתיים-כלכליים ב"מעריב", "הארץ" ו"העוקץ".

עוד מ אורה לב-רון
אתר אינטרנט אתר הבית של הכותב
מוסף | שוטף ומתמלא | טורים | מדריך | קהילה