מארב - אמנות . תרבות . מדיה
אודותינוצרו קשר
שלח
טורים / שולחן עורך

מארב מפרסם אזהרת רווח לשדה האמנות הישראלית

רונן אידלמן 2006-06-25 16:52:03   הקטנת הטקסט בכתבההגדלת הטקסט בכתבה

"לאחר תקופה ארוכה של עליות במחירי המניות, מתחיל תהליך של משוב חיובי ובו מניות ממשיכות לעלות במחירן רק משום שמחירן עולה. הצטרפות נרחבת של משקיעים טריים, אשר שמעו ממכריהם על הרווחים האדירים שהפיקו ממסחר במניות, מוסיפה שמן למדורה.
"מחירי מניות מסוימות מתנתקים מכל היגיון כלכלי – ניזונים מחלומות, המשקיעים מוסיפים לקנות את אותן מניות שעלו יותר מכל משום ש'המניה הזאת רק עולה כל הזמן'. כל עוד נמשכת זרימה של כסף לשוק המניות, השערים מוסיפים לעלות. ואולם, כמות הכסף אינה אינסופית, וכאשר נפסקת הזרימה שלו פנימה, הבועה מתפוצצת" (ויקיפידיה, מתוך "כשלי שוק בבורסות ניירות ערך").

יש היום אלפי סטודנטים לאמנות. הגלריות פורחות, ומוזיאונים ומרכזי אמנות נפתחים בערים גדולות כקטנות. אנשי שיווק גילו את האמנות הפלסטית כדרך מצוינת לקדם מכירות של מוצרים סקסיים פחות, וחברות יחצנות גילו את כוחם של האמנים לייצר תדמית חיובית ללקוחותיהם הבעייתיים. כסף רב מתחיל להיכנס לעולם האמנות בישראל, אבל כמה ממנו מגיע לאמנים עצמם? האם הכסף מקדם את האמנות או רק את אלה שמכיסיהם הוא יוצא? האם אנו יוצרים בועה שסופה להתפוצץ ולהותיר אותנו עם אמנות ותרבות חבולות, פגועות וריקות מתוכן?
"מארב" יוצא השבוע במוסף חדש, המבקש לחקור את הקשר בין אמנות וכסף, בין כלכלה ויצירה, בין הון, שלטון ותרבות. "מארב", שרבים ממפעיליו עובדים בו בהתנדבות או בשכר נמוך, מקבל חלק מתקציבו מהממסד – מהשלטון ומעמותות המקבלות את תקציביהן ממשרדי ממשלה – ולכן אפשר להגיד שחלק זעום (מאוד) מכספי המסים שלכם מחזיק אותו.
במלים אחרות, כבר שילמתם. עכשיו תקראו, זה חינם.

אזהרת רווח / קרדיטים


עורך: רונן אידלמן
עורך משנה: אסף שור
עורכים ראשיים: גלית אילת (המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית, חולון), מיכאל קסוס-גדליוביץ (אמנות-לעם)
מערכת: מושון זר-אביב, אייל דנון, ענת רוזיליו
תכנות: דוד רנרט

איור ואנימציית פתיחה: אמיתי סנדי

גרסת הדפסה גרסת הדפסה
תגובות גולשים
הוספת תגובה
1
מר אידלמן היקר, עם כל הכבוד, ויש כבוד
ארווין סטון

אתה לא יוצר בועה, כי אתה לא יוצר דברים, או יוצר דברים, כלומר יומרות אמנותיות, באיכות ירודה

פורסם ב-19:33 ,25/06/2006
2
הצתה מאוחרת?!
אבי רוזן

הי רונן,
אכן נושא חם, ושאלות "בוערות"! ראה טקסטים שלי מלפני ותחילת עידן האינטרנט, ובהם התייחסות ליחסי הון אמנות ואצמעות האמן:

"מרכז פריפריה" (1993), "מעשה חושב", אוקטובר 1993, ע"מ 54.
http://siglab.technion.ac.il/~avi/texts/cnt_per.jpg

"מונה ליזה במחשב הביתי", "הארץ", 24.6.93, ע"מ 3ב'.
http://siglab.technion.ac.il/~avi/texts/haaretz_6_93.pdf

"דיוקנו של אמן כאיש מחשבים", "מחשבים ", אוגוסט, 1993 עמ' 31-32.
http://siglab.technion.ac.il/~avi/texts/machshevim93.pdf

"אמנות באינטרנט- במקום ארטפוקוס", סטודיו 1994, מס' 58, עמ, 10
http://siglab.technion.ac.il/~avi/texts/artfocus.jpg

ואחרים...
הבעיה היא שהאמנים לרוב משחקים את משחקם של בעלי הכוח והממון, השולטים בפיקמידת הכוח, שאפיינה את הממסד המסורתי של העולם הממשי, אספנים, מבקרי אמנות, אוצרים, גלריסטים, ושאר פונקציונרים. ברגע המעבר של האמנים לכללי המשחק של העולם הקיברנטי, מאזן הכוחות והתלות ישתנו לגמרי. ראה את שני המאמרים שלי:
"אמנות באופק האירועים" -
http://www.ctheory.net/articles.aspx?id=505

"שובו של המחבר"-
http://newmediafix.net/daily/?p=557

בברכה,

אבי רוזן.

אי-מייל פורסם ב-08:44 ,26/06/2006
3
רונן אידלמן- מדינת וימר
אבי

לרונן שלום,תודה על ההזמנה להשתתף בבלוג שלך. שלחתי לך פוסט לשם, מקוה שיתפרסם. הטקסט מצורף כאן בעבור קוראי "מארב". בהצלחה בפקויקט. מעניין אם מה שרואים משם לא רואים מכאן.

Dear Ronen,
Thank u r inviting me to ur MEDINAT WEIMAR blog, most impressive!
I’m not sure of the concept, u define yourself as a anarchist, anti occupation and anti capitalist direct action person. It seems that u r attracted and ‘blinded’ by those powers. Spending 10 days at the Venice biennale, Kassel Documenta, Rostock, Tel Aviv Maarav, Jerusalem, studying MFA program for Public Art at the Bauhaus university in Weimar, Germany, anti G8 riots worldwide its quite global capitalistic resource consuming project! I believe the sum of money for such cosmopolitan enterprise is far behind the reach of the exploited children in far & middle east who manufactured the white T-shirts of ur “I WON’T CHANGE THE WORLD” piece, the clips, the rope, the brand name shoes, jacket etc. same is with the hats u ‘enjoys wearing many kinds’ . All of this r the ‘Fordism’ mass production items, made by the g8 exploitation, u r so eager to fight, but can’t live without it! Dear Ronen prior to ur anarchistic direct action pls get rid of those suppression symbols u possess. Words r not enough.
And now to the serious staff, Ronen u don’t have to visit the traditional power bases like the Venice biennale, Documenta etc. it’s obviously governed by the traditional establishment u r trying to fight. (U can read about it in my Master thesis ‘Art Internet Interactions’ (1999) the Architecture Faculty Technion IIT) The established art there is biased by definition, it’s not in the artists hands! As an anarchist u must adopt a new modus operandi, the traditional blitz krig or Neo Ludism r not the intelligent way! SIMPLLY BECAUSE UR MASS IS TOO LOW (E=MC2). Ronen u must free the art from the establishment pole, make it omnipresent, non material and online, use the internet, in this way ur ‘small’ mass is powered by square ‘C’- the speed of light, hence gains a critical energy and impact upon the receiver (g8 et al.). If the art and the data r @ high speed, in superposition (Omni present) , accessible & cost no money, it will spread equally & globally,+ redundant the traditional power system, as a side effect.
Ronen for max. effect invest ur money time & energy in cyber-activity start-up. - http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3334195,00.html

For theoretical aspects of this project pls read the following texts:
The Ultimate Cathedral: http://www.ctheory.net/articles.aspx?id=568
Art at the Event Horizon: http://www.ctheory.net/articles.aspx?id=505
The Return of the Author: http://newmediafix.net/daily/?p=557

Good luck with ur project,
Avi Rosen,
New Media Artist.
http://siglab.technion.ac.il/~avi/cv.html

פורסם ב-10:01 ,20/06/2007
מתוך שוטף ומתמלא
--
בזהירות ובאירוניה: עיון...
בזהירות ובאירוניה: עיון... שוטף ומתמלא
--
אם רובוטים יכלו לצייר... שוטף ומתמלא
ללמוד ציור מפורמייקה, או: בשבח... שוטף ומתמלא
עולם של קומבינציות שוטף ומתמלא
על רונן אידלמן

אמן, עיתונאי, עסקן תרבות ופעיל פוליטי. היה מייסד שותף ועורך במספר כתבי-עת, כגון "כאן", "עוד!" ו"42 מעלות". עורך שותף ב"מארב".

עוד מ רונן אידלמן
אתר אינטרנט אתר הבית של הכותב
מוסף | שוטף ומתמלא | טורים | מדריך | קהילה