מארב - אמנות . תרבות . מדיה
אודותינוצרו קשר
שלח
שוטף ומתמלא / ביקורות
אוי, כנרת שלי

אוי, כנרת שלי

--

מותו של מיתוס

אורי אבנרי 2005-05-11 20:11:31   הקטנת הטקסט בכתבההגדלת הטקסט בכתבה

חשבתי שאם אציע את שירה של שמר כהימנון הלאומי, אשיג הסכמה רחבה.

המהומה נמשכת כבר שבועיים, ואיננה שוככת. המדינה הזדעזעה עד היסוד - לא בגלל ההתנתקות, לא בגלל הרג המפגינים נגד החומה, אלא בגלל שיר. כמנהג הנוצרים, הודתה נעמי שמר, ערב מותה, בחטא הגדול של חייה: שירה המפורסם ביותר, "ירושלים של זהב", אינו אלא העתק של שיר ערש בסקי. היא שמעה את המנגינה כמה שנים לפני כן מפי הזמר הספרדי פאקו איבנז כשהופיע ביפו.
לדבריה, לא גנבה את השיר באופן מודע, אלא הפנימה אותו באופן לא-מודע וחשבה שהוא שלה. זאת היתה, לדבריה, "תאונת עבודה". היא גם טרחה להסביר ששינתה בשיר שמונה תיבות, וכך, על-פי חוק, היתה רשאית לגבות במשך 38 השנים תמלוגים עבורו.
עד כאן טוב ויפה. יכול לקרות לכל אחד. אתה שומע או רואה משהו, זה נקלט בתת-ההכרה שלך, ואחר-כך נדמה לך שזה רעיון שלך. אלא שבמקרה זה קרה משהו יותר חמור: כאשר שאלו אותה כמה פעמים על הדמיון בין השירים, היא הגיבה בזעם, הכחישה כל דמיון ואף תקפה את השואלים. אבל במכתב הווידוי שלה, ערב מותה, ציינה שייסורי החרטה אכלו אותה, ואולי אף גרמו בסוף למחלת הסרטן שקיפחה את חייה.
עד כאן, סיפור נוגע ללב אבל לא ממש חשוב. מלחינה נהדרת שגתה, השיר שלה הוא פלגיאט. 
אלא שזאת לא היתה מלחינה רגילה, וזה גם לא שיר רגיל.

ובלבה חומה

נעמי שמר היתה סמל של מה שנקרא, בשפת הנוסטלגיה, "ארץ-ישראל היפה" של פעם. היא נולדה בישוב סוציאליסטי על שפת הכינרת והנציחה את נוף הארץ ורוחה במלים ובמנגינות יפהפיות, שהשלימו אלו את אלו להפליא. גם כאשר נישאה לאיש לאומני קיצוני והפכה למשוררת הימין, המשיך השמאל להעריץ אותה בשל צניעותה, אישיותה המלבבת ואיכות שיריה.
אך השיר האפיל אף על המחברת. הוא הפך לסמל לאומי. לא רק בשל איכותו, אלא גם בשל קורותיו.
לפני 38 שנה בדיוק, לקראת יום-העצמאות 1967, השתתפה נעמי שמר בתחרות זמר ישראלית. למענה כתבה את השיר - מלים ומנגינה - ועמדה על כך ששולי חן, אז זמרת בלתי ידועה בעלת קול פעמונים צלול, תבצע אותו.
שיר לתחרות. אך ברגע שהשיר נשמע באולם וברדיו קרה משהו. הוא הרטיט את נשמות השומעים וזכה, כמובן, בפרס הראשון.
גם אז זה היה נשאר רק שיר יפה, אלמלא פרצה כעבור כמה שבועות מלחמת ששת-הימים. צה"ל כבש את ירושלים. החיילים הגיעו אל הכותל המערבי. המדינה כולה נשטפה בשכרון ניצחון, מהול במיסטיקה כאילו-דתית.
בן לילה הפכה "ירושלים של זהב" לביטאון עליון של מצב הרוח הלאומי, סמל הניצחון שנתפס כישועה, הימנון לאומי שני.
אני עצמי ראיתי בכך הזדמנות. הייתי אז חבר-כנסת. אינני אוהב, בלשון המעטה, את ההימנון הלאומי שלנו. המלים נכתבו לפני מאה שנה וביטאו את כמיהת היהודים בגולה לארץ-ישראל. גם אחרי ששונו המלים של הפזמון ("עוד לא אבדה תקוותנו / התקווה הנושנה / לשוב לארץ אבותינו / העיר בה דויד חנה") זהו הימנון של עדה דתית, לא של מדינה ריבונית היושבת לבטח.
חוץ מזה, יותר מ-20% של אזרחיה אינם יהודים, ואין זה מצב בריא שאזרחים כה רבים אינם יכולים להזדהות עם ההימנון והדגל. אגב, גם המנגינה של "התקווה" גנובה, אלא שמחבר השיר לא הסתיר את מקורו: זהו שיר רועים רומני (גרסה מעובדת נכנסה ל"מולדבה", השיר הסימפוני של המלחין הצ'כי הלאומי, בדריך סמטנה).
חשבתי שאם אציע את שירה של שמר כהימנון הלאומי, אשיג הסכמה רחבה לעצם הרעיון של החלפת ההימנון. אמנם לא הייתי מאושר מכמה שורות לאומניות שנוספו לשיר, אך האמנתי שניתן לשנות אותן במהלך הדברים.
הגשתי בכנסת הצעת חוק ברוח זו. יו"ר הכנסת, קדיש לוז, סבר שאיני יכול להציע זאת בלי הסכמת המחברת. נפגשתי איתה בבית-קפה תל-אביבי וחשתי בהיסוס שלה, שרק עכשיו אני מבין אותו. בסוף הסמיכה אותי להצהיר בשמה שאינה מתנגדת להצעה.
ההצעה אמנם לא הובאה להצבעה, אבל "ירושלים של זהב" נהנתה במשך כל השנים ממעמד בלתי-רשמי של הימנון לאומי שני, ובעיקר כהימנון מלחמת ששת-הימים.
  
לכן חורגת המהומה הנוכחית מתחומיה של שערורייה סביב השיר והמחברת. ל"ירושלים של זהב", סמל מלחמת ששת-הימים, קרה מה שקרה לאותה מלחמה עצמה.  
קדמו למלחמה שלושת השבועות של החרדה הגוברת, מורטת-עצבים, כאשר היה נדמה כמעט לכל הישראלים, החל בחברי ממשלה וכלה באחרון האזרחים, שקיום המדינה וחיי תושביה נתונים בסכנה. צבאות מצרים, סוריה וירדן - כך היה נראה - עמדו לפלוש לשטחה משלושה צדדים כדי למחוק אותה מעל פני האדמה, אלא שצה"ל תקף ראשון, מיגר את שלושת הצבאות במכת פתע וכבש לא רק את כל שטחי פלסטין אלא גם את סיני ורמת-הגולן.
כעבור שנים התברר להיסטוריונים שכלל לא היתה קיימת סכנה למדינה, שהמדינות השכנות לא התכוונו להתקיף אלא רק להפחיד, שניצחון צה"ל לא היה נס אלא פרי הכנה מדוקדקת, בעיקר של חיל האוויר. אבל המיתוס נשאר קיים עד היום.
בימי הקרבות ואחריהם זה נראה כמלחמת-מגן מובהקת. איש הרי לא חשב אז על כיבוש מתמשך. היה ברור שנאלץ להחזיר תוך זמן קצר את השטחים שכבשנו, כפי שקרה אחרי מלחמת סיני של 1956. הוויכוח היה למי להחזיר - הממשלה וכמעט כל המפלגות דיברו על החזרתם לירדן ולמצרים, ואילו אני ושותפי לדעה, שכללו גם כמה מאלופי צה"ל, הצענו למסור אותם לעם הפלסטיני, כדי שתוקם בהם מדינת פלסטין. עד אז, כך האמינו, ישלוט בהם "כיבוש נאור".
מאז עברו 38 שנים. ה"כיבוש הנאור" הפך מזמן למשטר-דיכוי אכזרי ומכוער. נבואתו של ישעיהו ליבוביץ, שהכיבוש ישחית אותנו עד היסוד ויהפוך אותנו לעם של נצלנים ושב"כניקים, התגשמה במלוא מוראה. מ"ארץ-ישראל היפה" נותרה רק נוסטלגיה דביקה, שנעמי שמר היתה אחת מנושאי דגלה.
מה שנראה לעולם כמדינה קטנה ואמיצה, מתקדמת ושוויונית (יחסית לעכשיו), הפך למדינה כובשת וחומסת, בת-ערובה למתנחלים סהרוריים, מלאה אלימות ו"קפיטליזם חזירי" (כהגדרת שמעון פרס, אחד האחראים העיקריים למצב). הרעיון של החרמת ישראל תופס תנופה בעולם.
מה שנראה פעם כ"נס אלוהי" נראה עכשיו לרבים ככריתת ברית עם השטן.
ישראל היא מדינה הבנויה על הרבה סמלים ומיתוסים. יש הרבה סמליות בכך שהריסת המיתוס של מלחמת ששת-הימים יהיה מלווה גם בהריסת המיתוס של "ירושלים של זהב", השיר שסימל אותו.      

גרסת הדפסה גרסת הדפסה
תגובות גולשים
הוספת תגובה
1
אורי אבנרי היה פעם שמאל
מירי

אורי אבנרי היה פעם שמאל קיצוני ,עכשיו
הוא נישמע מתון. היה פעם שלטון טרור של בטחון המדינה שצינזר כל אמירה בוטה. תודה
לאל אפשר כבר להתבטא הרבה יותר חופשי היום.

פורסם ב-00:06 ,12/05/2005
2
נהניתי לקרוא!
איבכלד בורנוונץ

נהניתי מאד לקרוא. תודה רבה!

פורסם ב-00:51 ,16/05/2005
3
מזל שזה לא ההמנון
מיכה

אין לי אלא להודות לאל ולסמטנה שירושלים של זהב, אוסף הדבק הסכריני הזה שעזר לנו להתרפק על הכיבוש לאורך שנים, לא הפך להמנון שלנו. אני מעדיף באופן אישי, שייעלם מהעולם יחד עם הכיבוש ויפה שעה אחת קודם...
"ארץ ישראל היפה" של נעמי שמר היא זו שהתמוגגה מהחלוציות המשיחית של הקאובוים בירמולקות וציץ הבגד כשקיפצו על ההרים בסבסטיה בשומרון וניסו לספר לנו שהם הציונים האמיתיים ועכשיו אנחנו צריכים לנקות אחריהם את ההרס המוסרי שהם השאירו, משאירים ועוד ישאירו עד שנעזוב את השטחים ליושביהם הערבים. בירושליים לידיעת נעמי שמר ומתרפקי זכרה יש גם בני אדם, ערבים ויהודים ולא רק נחושת זהב ואור מסמא מלראות עוול.

פורסם ב-19:57 ,06/09/2005
מתוך שוטף ומתמלא
--
בזהירות ובאירוניה: עיון...
בזהירות ובאירוניה: עיון... שוטף ומתמלא
--
אם רובוטים יכלו לצייר... שוטף ומתמלא
ללמוד ציור מפורמייקה, או: בשבח... שוטף ומתמלא
עולם של קומבינציות שוטף ומתמלא
מוסף | שוטף ומתמלא | טורים | מדריך | קהילה