מעשה מרכבה
נשיות קבלית, דלזיאנית, חייתית ומיסטית שאינה מפסיקה להתרבות ולפעפע. על עבודותיה של דנה לין דנה לין מציירת מאז שהיא זוכרת את עצמה. בגיל 21 היא עבדה בהדבקת שלטים למשך חודש, ונהגה לקחת שאריות הביתה ולשחק איתן. בהדרגה זו הפכה לטכניקה המרכזית שלה. גזרי המדבקות, כך היא מספרת, מאפשרות לה לבנות קומפוזיציות בצורה מהירה, טהורה ומיידית. "אלמנט המשחק חשוב לי מאוד... הדינאמיות של העבודה והאפשרות לפירוק וחזרה מידיים". בתחילה היו אלה מעין צלחות ניסוי, תרביות של אורגניזמים פשוטים. FRACTAL, לדוגמה, הוא האובייקט המופשט והסינגולרי ביותר: ייצור בסיסי, אך כזה שמטבעו להתפצל ולהתרבות כפי שעד מהרה יקרה בעבודותיה בהמשך. דנה לין - Mixed Feelings עבודותיה של לין הן מעשה מרכבה במובן הקבלי והדלזיאני של המילה. הפרקטל הפך לריבוי, למה שז'יל דלז מכנה Assemblage, הרכב הטרוגני ללא שלמות מאחדת, המשקף בעבודותיה של לין את הוויית האלוהות כהתהוות דינאמית הנמשכת אל החיים והגוף. טכניקת המגזרות שקולה לויסות הכוח הבורא בתוך צורות אוטונומיות אותן מכנה הקבלה "ספירות". תנועת החיים מוצאת גבול והגדרה באורגניזמים אלה אשר מחד מהווים הפרדה באלוהות ומאידך תמיד נמצאים במשא ומתן על גבולותיהם עם אורגניזמים אחרים. העבודות בנויות פרקטלית, כלומר, ניתן לייצר מכלול רציף שגבולותיו נקבעים על ידי מסגרת העבודה, אך ניתן גם להעמיק לתוך כל אורגניזם על הרצף הזה כפיסה אוטונומית המכילה את "השלם". כשמתבוננים מקרוב בעבודותיה של לין ומזהים את הגבולות השבריריים שבין תצורות החיים מגלים שכבות נוספות, את חייהם הפנימיים של האורגניזמים בהרכב אורבני, אורגני וקוסמי של מערכות גופניות פנימיות, במשולב עם הלוגיקה של מערכות ארכיטקטוניות המפרידות ומחברות בין הגוף האנושי לבין שלל החיים בפלרומה האלוהית. דנה לין - Mother ב- 2 MIXED FEELINGS, שבירת הכלים הקוסמית המתוארת בקבלת האר"י הקדוש מקבילה לשבירת הגוף הנשי. תהליך הבריאה, המתואר אצל האר"י כמהלך של התפצלות האלוהות מעצמה, מתבטא בעבודה כמאבק בין צורות: המשולשים של הצורה הזכרית (הסגור בעצמו) במאבק עם העיגולים של הנשיות (הבלתי מובחן). הרס ובריאה משמשים יחדיו בהתהוות הגוף אשר סגירותו היא רק חלקית. הטורסו הנשי ערוף הראש הוא דגם של נשיות פצועה, כאשר דרך הפצעים וההפרשות היקום והאני הופכים אחד. המישור המשותף, הפרקטלי, של הפנים והחוץ מראה לנו את התהליך בו הפנים נוצר מהחוץ, כמו ההוויה האלוהית ברגע הצמצום אשר יוצרת את זולתה מעצמה ובדרך כך מייצרת את ההבחנות הבסיסיות ביותר (אני/אחר, חיים/מוות וכו'). מדובר בתהליך אינסופי של פירוק והרכבה ולכן דמות האשה של לין נמצאת במה שדלז מכנה "היעשות אשה", התהוות לקראת האחר שמתחילה בתנועה לקראת נשיות, עוברת בהיעשות חיה ומסתיימת בהיעשות חלקיק – היעשות בלתי נתפס. דנה לין - Kirkas העבודה EVENING’S WAR מתארת את ההיעשות חיה של האשה כחלק ממאבק משותף למולקולות של הגוף ולספירות השמימיות. העבודה מחולקת לחמישה חלקים תחומים זה מזה ואשר בה בעת מצויים בזליגה הדדית, כאשר ההתהוות היא הכוח המניע של התנועה המיסטית הקדומה בתוך העולמות, המאבק של התהוות הבריאה המתואר אצל האר"י כמאבק בין עיגולים ליושר. שני צדי העבודה מתארים את שני המונחים ביניהם מתרחשת ההתהוות הכפולה של האשה והבריאה. האשה מופיעה בצד השמאלי (הצד הנקבי של האלוהות בקבלת הספירות) התחתון של העבודה. תנוחתה מזכירה תנוחת קורבן, אך גם חיה הכורעת כריעה טקסית, פרימורדיאלית, בקינה. הצד שלה מאופיין כעולם העיגולים, התצורות הנשיות של המעיים האלוהיות (אשר שבות להופיע בעבודות כגון MONKEY). בצדה הימני של העבודה (הצד הגברי בקבלת הספירות) נמצא זאב בודד, החיה בגרסתה האדיפלית. בצד זה נמצא עולם הקווים היוצר את "המרק הקדמון" בו מתהוות טיפות הזרע והופכות לאורגניזמים הבראשיתיים. במרכז, קו האמצע, שייך אל העולם המכונאי. כאן נבנה הגוף ללא אברים כתנועה בין המונחים, כארגון ריזומטי הצומח כמו דשא – מהאמצע. מעשה המרכבה שייך למרחב ביניים זה כמישור המארגן את העיגולים כך שיסתדרו במערכה מכונאית. העיגולים הופכים לגלגלי שיניים, למכונות חיים, ללהקת זאבים. העבודה PLAYGROUND מתארת קיום סכיזופרני זה כמשחק מתמיד בחיבורים של גוף ותשוקה, ריבוי של נשות זאב וגלגלים המתחיל מלמטה בצורות היברדיות אך קוהרנטיות ועולה לקראת הפשטה מוחלטת של החיים בתנועה של היעשות מולקולארית מהחיה אל החלקיקים הבלתי נתפסים. דנה לין - War בין המלאות הבלתי אפשרית בעבודותיה של לין לבין הפרקטל הבודד, האורגניזם הבסיסי, מצויה נקודת האפס, ה EMPTY DOT שזכתה לעבודה בפני עצמה. לדברי לין "הנקודה הריקה היא מוטיב חוזר בעבודות". נקודה זו מצויה בין האפס המוחלט של ההוויה האלוהית שקדמה לבריאה לבין תחילתה של התנועה לקראת הבריאה; היא המניע של כל יצירה ואין לה קוטב חיובי או שלילי – רק דרגות של עוצמה והחיבורים המונעים על ידה. המעגל המושלם, כמו בציורי זן, תמיד פגום. אין מושלם מהפרקטל השרירותי, אשר ממשיך לפעפע, להתרבות ולהתפצל משחר הימים.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|