מארב - אמנות . תרבות . מדיה
אודותינוצרו קשר
שלח
טורים / אנרכיסטית ישראלית בברזיל

--

אדמה, אדמתי

פרנצסקה כץ 2005-05-29 16:24:11   הקטנת הטקסט בכתבההגדלת הטקסט בכתבה

שבוע בבית-הספר החקלאי, ה-Escola Familia Agricola, שבוע מעבדים את האדמה המשפחתית

בעשרים השנים האחרונות, כשההתעוררות והמודעות החברתיות בברזיל הלכו וגדלו, דגש גדול הושם שם על חינוך – חינוך עם קשר חזק לעבודת האדמה. ברחבי ברזיל נפתחו בתי-הספר החקלאיים המשפחתיים: ה-Escola Familia Agricola. בתי-ספר אלה (במדינת אספיר טו-סנטו לבדה, למשל, יש 27 מהם), ממומנים על-ידי הממשלה ועל-ידי ארגון גרמני כלשהו, ומתנהלים בצורה שונה מבתי-הספר המסורתיים ומבתי-הספר הטכניים. התלמידים בהם לומדים מקצועות רגילים כמו היסטוריה ומתמטיקה, אך רוב הלימודים מתמקדים בחקלאות, בעבודה טכנית עם האדמה.
בתי-הספר אמנם מחויבים לתוכנית הלימודים הרגילה של משרד החינוך הברזילאי, אבל יכולים לבחור כיצד להעביר אותה. כמעט כל המורים והמנהלים הם בעלי רקע פוליטי-חברתי מהותי, באים מתנועות חברתיות או תומכים בהן. יש לכך השפעה גדולה מאוד על האופן שבו מועברת תוכנית הלימודים, ונוסף על תוכנית הלימודים העיוניים הרגילה לומדים התלמידים היסטוריה פוליטית של תנועות מחאה, של תנועות חברתיות ושל משטרים דיקטטוריים וצבאיים, ועוד ועוד.
הילדים נמצאים שבוע בבית-הספר ושבוע בבית, לסירוגין. הכוונה היא שבמהלך השבוע בבית-הספר הם ילמדו על האדמה – סוגי אדמה, אופני השקיה ועיבוד וכו' – ובמהלך השבוע שיעבירו בבית הם יישמו את הידע שרכשו. מובן שכאשר הם חוזרים לבית-הספר הם צריכים להסביר מה למדו ואיך השתמשו בידע בשבוע שחלף.
כל תלמידי בתי-הספר החקלאיים המשפחתיים מגיעים מבתים חקלאיים. בבית-הספר המשפחתי החקלאי למונטניה, למשל, זה שבו אני ביקרתי, יש כמאה תלמידים. שלושים מהם באו ממשפחות החברות ב-MST (תנועת האיכרים חסרי האדמה) וכעשרים ממשפחות חברות ה-MPA (תנועת החקלאים הקטנים). כלומר, החומר הנלמד בבית-הספר חשוב ורלבנטי עבורם מאוד. הם הרי מגיעים מבתים הנאבקים על האפשרות לעבד חלקת אדמה ולהתקיים ממנה.

הלימודים בבית-הספר נמשכים בדרך-כלל שש שנים, והתלמידים נמצאים בהם מגיל 12 ועד גיל 18. בית-הספר פועל, מטבע הדברים, כפנימייה: הילדים ישנים בו, אוכלים בחדר האוכל ונהנים ממגוון פעילויות אחרות (רובן פוליטיות, כמובן). והתשלום? התלמידים אינם משלמים על הימים שבהם הם נמצאים בבית, ומשלמים לבית-הספר כשלושים ריאל (בערך שישים שקל) לחודש.
אחד הדברים החשובים ביותר שקורים בברזיל ובתנועות החברתיות שלה – ומיושם גם בבתי-הספר הללו – הוא השילוב בין הדרך המדעית לדרך העממית. מה זה אומר? לקחת משהו שקורה או קרה, משהו קיים, וללמוד איך הוא מתקיים – אבל גם איך אפשר לשנות אותו. ניקח לדוגמה את האדמה, שהיא חלק גדול כל-כך בחיי התלמידים ובעתיד תהיה חלק גדול עוד יותר בהם. רוב התלמידים באים הרי ממשפחות עניות שנאלצות לעבד את האדמה עם מעט מאוד כלים ומעט מאוד כסף, ובבית-הספר הם לומדים על השפעות האקלים האדמה, על סוגי גידולים וכן הלאה, דבר שמאפשר להם להשתמש על הצד הטוב ביותר באדמה שמשפחתם מעבדת. הם לומדים טכניקות ו"טריקים" לשימוש במים, באדמה וכו', ולומדים איך ליישם את הידע המדעי על נתוניה של האדמה החקלאית בחייה האמיתיים של משפחה עם מעט אדמה והרבה אנשים שצריכה לחיות ממנה.

גרסת הדפסה גרסת הדפסה
תגובות גולשים
הוספת תגובה
1
היי מה נשמע
אלמוני

הי פאק יו שתישרפו האמן

פורסם ב-17:58 ,02/01/2008
מתוך שוטף ומתמלא
--
בזהירות ובאירוניה: עיון...
בזהירות ובאירוניה: עיון... שוטף ומתמלא
--
אם רובוטים יכלו לצייר... שוטף ומתמלא
ללמוד ציור מפורמייקה, או: בשבח... שוטף ומתמלא
עולם של קומבינציות שוטף ומתמלא
מוסף | שוטף ומתמלא | טורים | מדריך | קהילה